
Ronnie Arends werkt als serviceplanner bij Damstra Service & Onderhoud in Groningen. Dit is een baan met veel afwisseling. Zo houdt hij zich onder andere bezig met klantcontact, het inplannen van klussen en meer.
Ronnie is 33 jaar en woont in Eelde. Hij heeft destijds de opleiding Detailhandel gevolgd, maar besloot daar niet mee verder te gaan. Na jaren in de horeca te hebben gewerkt, was het tijd voor iets anders: hij ging aan de slag als planner. Zo is hij een jaar geleden bij Damstra Service & Onderhoud terechtgekomen.
“Ik was toe aan een nieuwe uitdaging”, vertelt Ronnie. De afwisseling in zijn rol als planner vond hij leuk. Zo ging hij gericht op zoek naar een baan waar hij deze functie weer kon vervullen. De vacature van Damstra trok zijn aandacht: afwisselend werk en een open organisatie. “Bij de kennismaking was er direct een klik. Ik kreeg een rondleiding en de sfeer was goed. De collega’s gaven me een warm welkom.”
De eerste periode was even wennen; de installatietechniek was immers nieuw voor Ronnie. Gelukkig zit hij op kantoor met een team van ervaren collega’s. “Ik leer nog steeds iedere dag heel veel van hen. Iedereen neemt de tijd om me dingen uit te leggen. Zo zijn er ook een aantal monteurs die ik altijd mag bellen met vragen over materiaal of een klus. In een jaar tijd heb ik al ontzettend veel geleerd!”
Ronnie leert dus veel van zijn collega’s, maar ook vanuit Damstra worden er mogelijkheden geboden om zich verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld via het programma Build Up Skills. “Dit is een handige tool om meer te leren over het vak. Denk aan een training over warmtepompen of cv-ketels. Ik ben geïnteresseerd in alles wat we hier doen en deze app is dan ideaal om er meer over te leren.”
Als we Ronnie vragen hoe zijn werkdag eruit ziet, zegt hij lachend: “Geen dag is hetzelfde! En juist dat maakt het werk zo leuk. Ik weet ’s ochtends nooit wat de dag zal brengen.” Zijn dag begint om 8:00 uur met het checken van de werkbonnen van de vorige dag. Daarna gaat de telefoonlijn open en volgen er de hele dag telefoontjes: van storingen tot algemene vragen. Deze verwerkt Ronnie in de planning van de monteurs. Daarnaast ondersteunt hij bij de werkvoorbereiding door materiaal te bestellen.
Ronnie werkt samen met een vast team van onderhoudsmonteurs. Hij zorgt ervoor dat zij een goede en efficiënte planning hebben. Naast het standaardonderhoud moeten ook de storingen daarin verwerkt worden. “Ik vind het een mooie uitdaging om de planning zo in te richten dat de monteurs efficiënt kunnen werken”.
Wat het werk als planner zo leuk maakt? “Het sociale contact en de afwisseling! Je bent tijdens het werk veel aan het bellen en hebt dus veel contact, zowel met klanten als met collega’s. De planning vervolgens zo efficiënt mogelijk inrichten is een leuke en uitdagende klus. Daar haal ik voldoening uit. En dan de afwisseling; je hebt zoveel verschillende taken, dat geen dag hetzelfde is”.
Wat het verder leuk maakt om bij Damstra te werken? “De uitjes! Ik denk dat ik in een jaar tijd al zes of zeven personeelsuitjes heb meegemaakt”. Soms worden die georganiseerd vanuit de eigen vestiging, soms vanuit de Damstra groep. Daarnaast luiden ze iedere vrijdagmiddag het weekend in met een vrijdagmiddagborrel. Bij deze activiteiten is het hele team aanwezig: van de buitendienst tot het kantoorpersoneel. Dat is goed voor de sfeer!