Verhalen

Op pad met service- en onderhoudsmonteur Sikke de Vries

De dag begint vroeg voor Sikke. “Ik wil altijd om 7:00 uur in de auto zitten; zegt hij”. Hij is inmiddels 22 jaar in dienst bij Damstra. Hij is begonnen met vakantiewerk bij Damstra en nadat hij zijn opleiding succesvol had afgerond heeft hij gesolliciteerd als monteur Service & Onderhoud. Destijds gaf commercieel directeur Teake Damstra aan dat hij was aangenomen, maar hij moest eerst 2 jaar de bouw op. Het vak volledig leren en alle aspecten meemaken. Na die 2 jaar mocht hij dan “eindelijk” los bij de afdeling Service & Onderhoud. Tegenwoordig is zijn specialiteit de warmtepomp en koeltechniek.

Zijn werkzaamheden verschillen per dag. Deze keer heeft hij 4 klussen op zijn programma staan. Allereerst gaat hij naar een particuliere klant in Oudkerk. De vloerverwarming wil niet warmer worden. Voor dit soort klusjes moet je geduld hebben zegt Sikke. Het is niet altijd meteen duidelijk waar de oorzaak ligt. Na alles te hebben uitgesloten komt Sikke tot de conclusie dat de regelaars verkeerd staan afgesteld per ruimte en ja dan verwarm je het kantoor terwijl je de keuken aan doet. Professioneel verhelpt hij dit probleem en constateert ook een defecte schakelaar. Deze heb ik meteen maar even besteld zegt hij tegen de klant. Zodra deze binnen is, dan kom ik weer om deze te plaatsen.

Kind aan huis

Hij gaat snel door naar de volgende afspraak bij Weidenaar Dokkum. Onlangs is daar airconditioner geïnstalleerd die ook kan verwarmen. Echter wordt het niet super warm. Daar binnen gekomen wordt hij vriendelijke begroet. Sikke is hier kind aan huis zegt Lieuwe Weidenaar eigenaar van Weidenaar Dokkum. En dat blijkt, hij weet precies zijn weg te vinden en verhelpt het probleem. Wij doen hier al jaren het onderhoudswerk zegt Sikke. Maar ook hebben wij deze zomer het installatiewerk van de nieuwbouw verzorgd. Ik was hier nauw bij betrokken en dat betaald zich nu uit doordat ik precies weet hoe het werkt, hoe het is geïnstalleerd en waar ik moet zijn.

 

Met snel een boterham tussendoor gaat hij door naar de volgende klant in EE. Helaas was de klant niet thuis. Sikke belt meteen de planning of hij ook eerder bij de volgende afspraak kan zijn. VSO Talryk in Damwoude. Peter Rauwerda van de planning gaat gelijk bellen en het is geen probleem.

Mooi werk

In Damwoude aangekomen wordt Sikke ook hier weer hartelijk begroet. Dit keer ook door een Sikke die conciërge is. Dit was voorheen MAVO de Saad geeft Sikke de conciërge aan. Wij zijn blij dat wij hier met onze bovenbouw nu terecht kunnen. Het is een “echte” grote school. Ook hier verhelpt Sikke het probleem snel. De tijd was niet goed ingesteld van het luchtbehandelingssysteem en met behulp van een regelaar zorgt hij dat de tijd weer goed staat ingesteld waardoor de lokalen op de juiste tijden verwarmt worden.

Uitdaging

Zijn uitdaging vindt hij in de grote koelsystemen en techniek ruimtes. Maar ook de regeltechniek vindt hij super interessant. Dat jij verantwoordelijk bent voor het afstellen en regelen van deze mooie machines is iets wat ontzettend mooi is om te doen.  Doordat hij nu tijd over heeft belt hij met de planning. Onlangs heeft hij een mengventiel besteld voor een klant in Driezum. Ik ga daar even langs hoor, kijken of hij thuis is. Dan vervang ik gelijk het kapotte mengventiel. In Driezum is de klant thuis en is blij dat Sikke er is.

Eind van de werkdag

Doordat hij nu nog  tijd “over” heeft gaat hij naar de zaak in Driezum. Kan ik mooi mijn papierwerk even in orde maken zegt hij lachend. Echter wordt hij op de zaak wordt gelijk aangesproken door projectleider Sjaak van der Witte. Of hij kan meedenken over een oplossing bij de klant. Samen gaan ze ervoor zitten. En zo eindigt Sikke zijn werkdag. Weet je wat nu zo leuk is zegt Sikke, morgen is er weer een hele andere dag dan vandaag, met andere meldingen en andere mensen. En dat maakt het wat zo leuk is om een service- en onderhoudsmonteur te zijn!