Storing? 0800 3 234 234

Op pad met Service & Onderhoudsmonteur Sikke de Vries

De dag begint

De dag begint vroeg voor Sikke.” Ik wil altijd om 7:00 uur in de auto zitten”, zegt hij. Sikke is inmiddels 22 jaar in dienst bij Damstra. Hij is begonnen met vakantiewerk bij Damstra. Nadat hij zijn opleiding succesvol had afgerond, is hij op de fiets gestapt naar Damstra en heeft daar gevraagd of hij bij Damstra kon werken. Commercieel directeur Teake Damstra zei: “Dat kan wel, maar dan moet je eerst 2 jaar de bouw op. Om het vak volledig te kunnen leren en alle aspecten meemaken”. Na die 2 jaar mocht hij dan “eindelijk” los bij de afdeling Service & Onderhoud. Tegenwoordig is zijn specialiteit de warmtepomp en koeltechniek.

Verschillende werkzaamheden

Sikke zijn werkzaamheden verschillen per dag. Vandaag heeft hij 4 klussen op zijn programma staan. Allereerst gaat hij naar een particuliere klant in Oudkerk. De vloerverwarming wil niet warmer worden. “Voor dit soort klusjes moet je geduld hebben. Het is niet altijd meteen duidelijk waar de oorzaak ligt”, verteld Sikke. Na alles te hebben uitgesloten komt Sikke tot de conclusie dat de regelaars verkeerd staan afgesteld per ruimte en ja, dan verwarm je het kantoor terwijl je de keuken aan doet. Professioneel verhelpt hij dit probleem en constateert ook een defecte schakelaar. Omdat het in de garantieperiode valt heeft hij deze meteen ook maar even besteld. “Zodra deze binnen is, dan kom ik weer om deze te plaatsen”, zegt Sikke.

Kind aan huis

Hij gaat snel door naar de volgende afspraak bij Weidenaar in Dokkum. Onlangs is daar een airconditioner geïnstalleerd die ook kan verwarmen. Echter wordt het niet super warm. Daar binnen gekomen wordt hij vriendelijk begroet. “Sikke is hier kind aan huis”, zegt Lieuwe Weidenaar eigenaar van Weidenaar Dokkum. En dat blijkt, hij weet precies zijn weg te vinden en verhelpt het probleem. “Wij doen hier al jaren het onderhoudswerk, maar ook hebben wij deze zomer het installatiewerk van de nieuwbouw verzorgd. Ik was hier nauw bij betrokken en dat betaald zich nu uit doordat ik precies weet hoe het werkt, hoe het is geïnstalleerd en waar ik moet zijn”, aldus Sikke.

Met snel een boterham tussendoor gaat hij door naar de volgende klant in EE.  De klant is helaas niet thuis. Sikke belt meteen de planning of hij ook eerder bij de volgende afspraak terecht kan. VSO De Wingerd in Damwoude. Peter Rauwerda van de planning belt meteen en het is geen probleem.

Mooi werk

In Damwoude aangekomen wordt Sikke ook hier weer hartelijk begroet. Dit keer door naamgenoot Sikke die conciërge is. “Dit was voorheen MAVO De Saad. Wij zijn blij dat wij hier met onze bovenbouw nu terecht kunnen. Het is een “echte” grote school”, aldus Sikke de conciërge. Ook hier verhelpt Sikke het probleem snel. De tijd was niet goed ingesteld van het luchtbehandelingssysteem en met behulp van een regelaar zorgt hij dat de tijd weer goed staat ingesteld waardoor de lokalen op de juiste tijden verwarmt worden.

Sikke vindt zijn uitdaging vindt hij in de grote koelsystemen en techniek ruimtes. Maar ook de regeltechniek vindt hij super interessant. “Dat je verantwoordelijk bent voor het afstellen en regelen van deze mooie machines is iets wat ontzettend mooi is om te doen”.

Doordat Sikke nu tijd over heeft, belt hij met de planning. Onlangs heeft hij een mengventiel besteld voor een klant in Driezum. “Ik ga daar even langs hoor, kijken of hij thuis is. Dan vervang ik gelijk het kapotte mengventiel”. In Driezum is de klant thuis en is blij dat Sikke er is.

Einde van de werkdag

Sikke gaat hiernaar door naar de zaak in Driezum. “Kan ik mooi mijn papierwerk even in orde maken” zegt hij lachend. Echter wordt hij op de zaak gelijk aangesproken door projectleider Sjaak van de Witte. Of hij kan meedenken over een oplossing bij de klant. Samen gaan ze ervoor zitten. En zo eindigt Sikke zijn werkdag. “Weet je wat nou zo leuk is? Morgen is er weer een hele andere dag dan vandaag, met andere meldingen en andere mensen. En dát maakt het leuk om een Service & Onderhoudsmonteur te zijn”!

Van je hobby je werk maken Werken bij Damstra
Vragen?

Heeft u vragen? Stel hem direct of vraag een offerte aan

Offerte Koninklijke Damstra Installatietechniek 0511 42 45 00

    Damstra Installatietechniek
    Al meer dan 100 jaar
    ervaring
    Gekwalificeerd personeel
    en goedgekeurde materialen
    Voorloper op het gebied
    van duurzaamheid
    24 uurs Storingsdienst
    bel gratis 0800 3 234 234
    © 2022 Koninklijke Damstra Installatietechniek