Verhalen

Van je hobby je werk maken

Hij is iedere zaterdag op Radio 0511 te horen met het programma ‘Middagspits’. Servicemonteur Hendrik Dijkstra klust er al sinds de jaren ’90 bij als radioamateur. De 34-jarige blijkt er wel meer verrassende hobby’s op na te houden, die allemaal getuigen van een liefde voor techniek. Dijkstra werkt sinds augustus 2017 bij Damstra Installatietechniek. Hoewel hij niet de juiste papieren op zak had, ging de installateur met hem in zee. “Ze gaven me het vertrouwen dat ik nodig had. Ik heb nu een fantastische en super gevarieerde baan.”

Als jonge tiener scharrelde Dijkstra graag rond in de werkplaats van zijn oom. “Hij had een bedrijfje en repareerde alles wat los en vast zat. Thuis rommelde ik met een eigen bakkie, PA2HD. Mijn oom zag al snel dat ik handig was met radioapparatuur en liet me kapotte zenders repareren. Eigenlijk wist ik toen al dat ik iets met techniek wilde doen”, vertelt Dijkstra terugkijkend.

Voldoening

De keuze voor een opleiding Elektrotechniek was dan ook snel gemaakt. “Maar het tij zat niet mee. Er was een overschot aan monteurs op de markt. Ik zag geen toekomst in de branche, ben voortijdig gestopt en maar vrachtwagenchauffeur geworden.” Na 12,5 jaar gaf hij er de brui aan. “Ik kreeg een gezin en ik miste de voldoening in mijn werk. Ik werkte bij een pakketdienst en had niet het idee dat ik mensen echt blij kon maken. Bovendien wilde ik meer regelmaat in mijn leven. Ik heb een gezin met kleine kinderen en wil bewust meemaken hoe ze opgroeien.”

Gouden kans

Al die jaren wisten familieleden, vrienden en kennissen hem te vinden als er een technisch klusje geklaard moest worden. “Dan hing er weer iemand aan de lijn of ik even een keteltje wilde neerzetten, een kapotte lichtbak kon repareren of de tv weer aan de praat zou kunnen krijgen. Ik deed het met alle plezier.” ‘Waarom maak ik niet van m’n hobby m’n werk’, dacht Dijkstra vorige jaar. Hij sprak erover met een kameraad die hem adviseerde om eens op gesprek te gaan bij Damstra Installatietechniek. “Ik had mijn school niet afgemaakt, maar ze zagen dat ik affiniteit had met techniek en gaven me een kans.”

Alle steun

Dijkstra werkt nu als servicemonteur bij de afdeling Onderhoud. Daarnaast volgt hij een Mbo-opleiding‘Service en Onderhoud’ bij de ROC Friese poortom alsnog zijn diploma te halen. “Ik krijg alle steun van Damstra. Ze geven me tijd om mijn opdrachten te maken, helpen me als ik vragen heb en stimuleren me om door te zetten. Ik had het me niet beter kunnen wensen.”

Gevarieerd werk

Een doorsnee werkdag ziet er gevarieerd uit. “Meestal beginnen we rond een uur of 8.00. De avond ervoor heb je de werkbonnen al op je iPad gezet, dus je weet waar je naartoe gaat. Geen enkele dag is hetzelfde. De ene keer repareer je thuis een cv-ketel, de andere keer vervang je een relais in een regelinstallatie om even later bij een zwembad de pompen te controleren. Het is een uitzonderlijk creatief beroep, waarbij je op veel waardering kunt rekenen van de klant als je een storing verhelpt. Reken maar dat ik in de meeste gevallen met een glimlach op m’n gezicht wegga. ”Doordeweeks werkt Dijkstra meestal tot een uur of vijf. “Uitzonderingsgevallen en weekenddiensten daargelaten natuurlijk.”

Rooskleurige toekomst

De toekomst ziet er rooskleurig uit. “Het is voor mij onbegrijpelijk dat we kampen met een tekort aan vakmensen in de sector. De bouw gaat als een speer, er komen steeds meer en complexere technische installaties in gebouwen dit werk is super uitdagend.” Bovendien heeft de krapte op de arbeidsmarkt een gunstig effect op de loonontwikkeling. Damstra weet goed in te spelen op al die ontwikkelingen, vertelt Dijkstra. “We zijn actief in de W-, E- en de Meet- en Regeltechniek en dat zowel in de woningbouw als utiliteit. Je kan aan de slag met het echte handwerk, maar je ook meer als ICT-specialist ontwikkelen.”

Liefde voor techniek

Zijn eigen kinderen probeert hij al van jongs af aan een liefde voor techniek bij te brengen. “Als ik zie hoe mijn vijfjarige zoontje al van alles doormeet met een multimeter en mijn 7-jarige dochtertje aan het plakken en knippen is, denk ik ‘dat zit wel goed’. Mochten ze me ooit vragen ‘pa, wat zou je ervan vinden als ik de techniek inga?’, dan zou ik direct zeggen ‘doen’. En als servicemonteur zeker bij Damstra, want daar kan je alle kanten op, terwijl het toch een gemoedelijk familiebedrijf blijft, waar je ook gewoon met de werkgever een kopje koffie kan gaan drinken.”