Anneke Hoogland (rechts) en Sietske Nicolai (links) staan iedere dag klaar bij de receptie in Driezum om collega’s, klanten en relaties te ontvangen en om iedereen te woord te staan aan de telefoon. In dit interview leren we de dames beter kennen en vertellen ze over hun werkzaamheden.
Anneke werkt nu anderhalf jaar bij Koninklijke Damstra. Hiervoor heeft ze 37 jaar als redactiesecretaresse gewerkt bij een krant, maar wegens bezuinigingen kon ze daar niet blijven werken. Via haar netwerk werd ze in contact gebracht met Symen en zo is ze op gesprek gekomen. Sietske werkt sinds november 2024 bij Damstra. Zij had al veel ervaring met het werk als receptioniste en telefoniste. Ze geven aan dat ze fijn kunnen samenwerken en heel toevallig; ze wonen ook nog eens in dezelfde wijk in Dokkum en hebben gemeenschappelijke vrienden.
Hoe ziet zo’n werkdag er dan uit als receptioniste? Anneke vertelt: “We zijn een spin in het web. De werkzaamheden verschillen van telefonie, voorraadbeheer, gasten ontvangen, bootkaartjes en hotelovernachtingen regelen, mailboxen beheren, post sorteren en versturen, algemene vragen beantwoorden, gasten voorzien van koffie en wat lekker en nog veel meer.” Van alles en nog wat dus. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk ook erg leuk.
De dames vinden eigenlijk alles leuk aan hun werk. “Omdat het zo divers is, is het heel leuk. En het werkt heel plezierig samen met Anneke”, vertelt Sietske. Anneke is het daarmee eens: “We vullen elkaar mooi aan. Soms maken we elkaars zinnen af, omdat we hetzelfde denken over een situatie. We werken ook allebei heel gestructureerd, dus dat past ook goed bij elkaar”. Op woensdag zijn Anneke en Sietske beide aan het werk. Naast dat het gezellig is om samen te werken, betekent dit ook dat ze tijd hebben om dingen goed uit te zoeken of te overleggen.
Anneke wil nog benadrukken dat ze de onderlinge betrokkenheid bijzonder vindt bij Damstra. “Het is echt anders dan in het krantenbedrijf waar ik hiervoor werkte. Alles is hier heel laagdrempelig. Iedereen is gelijk. De directie is niet anders dan de rest.” Sietske is het hiermee eens: “We zijn gelijk aan de rest inderdaad.”
Beide dames houden ervan om de hele dag lekker bezig te zijn. “Het geeft een goed gevoel als er dingen bij de receptie komen waarvan je eerst denkt: hoe gaat we dit oplossen? En dat dat dan vervolgens is gelukt”, vertelt Sietske. Anneke: “Verder kijken we altijd uit naar de woensdag, omdat we dan samen zijn en tijd hebben om dingen goed uit te zoeken.”
Vanuit de receptie in Driezum zijn Anneke en Sietske ook verantwoordelijk voor de telefonie van Damstra Service & Onderhoud en Sikma Installatie. Hierdoor hebben ze ook veel telefonisch contact met deze vestigingen, ondanks dat ze niet op dezelfde locatie zitten. Anneke vertelt: “We hebben leuk contact met de andere vestigingen. Voor Sikma pakken we pas sinds kort de telefoon op. Dit werkte direct fijn samen. We hebben wel een klik. Het zijn leuke mensen, denken heel erg mee en zijn collegiaal”. Sietske geeft aan dat het met Damstra Service & Onderhoud ook fijn werkt: “Het is leuk om te horen dat je collega’s echt kunt helpen door de telefoon op te nemen. Een collega heeft weleens verteld dat ze aan meer werk toekomen, omdat ze zelf niet meer op de telefoon hoeven te passen. Dat is dan mooi om te horen!”
Anneke en Sietske werken vooral veel samen met de collega’s in Driezum. Verder spreken ze de collega’s voornamelijk aan de telefoon, maar veel van hen hebben ze nog nooit in het echt gezien. “We kijken uit naar de bouwvak- en kerstborrels, om de gezichten achter de mensen te leren kennen. Nu kennen we ze vooral van naam en stem aan de telefoon.”